Hvad er sprog - 29 marts

Halløj, idag har vi haft undervisning med KSD, han underviste i sprog og kommunikation

Hvad er sprog?
Kommunikation  
  • Verbal
  • Nonverbal – Tegnsprog, kropssprog.  
Problemet:  
Udsatte og tosprogede børns ordforråd er markant mindre end typiske middelklassebørns.  
Det såkaldte 30. Mio. Ordforrådshul  
  • Forskelle på det sproglige input til børn fra udsatte familier og middelklasse familier  
Denne undersøgelse er blevet kritiseret meget.  
Markante forskelle på tværs af kultur, socio-økonomisk status, uddannelsesniveau.  
Sprogindlæring:  
Input -> Det sprog barnet høre og selv anvender  
Intake -> Bearbejdning af sproget i situationen – Giv sproget opmærksomhed når man høre ordet. - Tager man f.eks. noter til undervisning, bearbejder man allerede sproget.  
Uptake -> Sprog lageres i langtidshukommelsen; sproget findes herfra.  


Æstetik er en sanselig, symbolsk form, der rummer  
en fortolkning af os selv og verden, og som kan  
kommunikere til, fra og om følelser.  
  • Austring og Sørensen


Morfologi:  
      et
Løb - e  
      Er  
"løb" er rodmorfemet.


Sprogfitness  

Vi skal planlægge en leg, som kan kvalificere den sproglige og kommunikative udvikling hos børn i 5-6 års alderen.  


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dialog og anerkendelse

ICDP

Socialiseringsprocesser