Dialog og anerkendelse

Hejsa, underviseren i dag var ANW, hun skulle undervise i dialog, anerkendelse og feedback. 

Hvad er kommunikation? 

Samtale mellem to eller flere mennesker – Interpersonelle kommunikation  
Envejs kommunikation – F.eks. når underviseren taler ved tavlen ud til de studerende.  
Nonverbal kommunikation.  
Digital kommunikation, intrapersonellekommunikation – SMS, Sociale medier, blog  

Vi fik sat en teoretiker på, Batesons og om hvad hans grundantagelser er om kommunikation ml. mennesker:

  • Det er umuligt at kommunikere  
  • Vi kommunikere altid om både indhold og forhold  
  • Vi kommunikere altid på flere niveauer samtidig  
  • Samspil skal opfattes cirkulært   
  • Relations perspektivet er fundamentalt. 


Vi fik viden om det lineære og cirkulære samspil: 

Det lineære samspil er kendetegnet ved årsagssammenhæng - Vi leder efter grunden, skylden og årsagen.  
Det lineære samspil har fokus på egenskaber hos de mennesker vi er i samspil med. 
Fx han er passiv, doven, afhængig, ansvarlig osv

Det cirkulære samspil er kendetegnet ved at have fokus på relationer og interaktioner  
Det cirkulære samspil er undersøgende og med til at skabe forståelse. 

Et lineærsamspil bliver til et cirkulært samspil hvis man i det lineære samspil bliver nysgerrig. 

1 
han er passiv 
fordi 
hun er påståelig 
Figur I. I Lineær forklaring   han er passiv 
fordi 
fordi 
hun er påståelig 
Figur 1.2 Cirkulær forklaring

Den ikke – vidende position – IVP  

  • Den ikke – vidende position kan være et element i alle typer samtaler, centralt i:  
  • Informationsindsamling  
  • Udforsknings- og ændringssamtaler  

  • Den professionelle kommer ikke til samtalen med færdige læsninger, men med åbenhed, interesse og nysgerrighed.  

  • Otto Scharmer: åben vilje, sind og hjerte 
  • Problemer kan ikke løses, men opløses?  

Livsverden – Erfaringer, hans habitus (Hvad din "rygsæk" indeholder – Pierre Bourdieu)  
IVP man forsøger at lægge dele af sin habitus fra sig. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

ICDP

Socialiseringsprocesser