Narrativ kommunikation

Vi har i dag haft TMN, han har undervist i "Narrativ kommunikation" 
Hjemmefra har vi læst de forskellige pdf filer der var lagt op på canvas. 

Vi fik til at starte med oplæst en fortælling fra en dagplejemor, vi skulle derudfra finde frem til hvorfor det var en fortælling og hvad fortællingen egentlig handlede om. Her kom vi ind på bl.a. Afsender - modtager - forhold, persongalleri, personernes agenda og begyndelse - midte - slut. 


Vi fik beskrevet Marianne Horsdals teori om "tid"

1) Tidsfølelse (Subjektets oplevelser / Fænomenologisk) - Tiden går langsomt når man keder sig / tiden går hurtigt når man har det sjovt.  
2) Tidsfølge (Urets tid) -  Kronologiske, lineære tid  
3) Fortællingens tid - Findes imellem den fænomenologiske tid og den kronologiske tid 

Vi fik viden om forskellige modeller mht. fortælle-færdigheder:

Aktantmodellen/aktørmodellen 
Fortællerkort 
Persongalleri dramatisk, kausaitet 
3-tals magi eller logik 
Berettermodellen (spændingen) 


Vi har i studiegrupperne fået  til opgave at besvare disse følgende  : 

1) Prøv at lave en kort præsentation af "en fortælling" 
2) Hvilke 3-5 pointer om fortælling har givet mening for jer? 
3) Hvilke 1-3 spørgsmål har I til, hvad en fortælling er eller kan være? 
4) Hvad vil i gerne vide mere om i forhold til fortælling som kommunikation? 

Kort definition af "en fortælling"
- Indeholder en begyndelse, midte og en slutning 
- Indeholder oftest en konflikt i midten 
- Indeholder problemer men også muligheder


3-5 pointer om fortælling har givet mening for jer? 

- At der skal være en "scene"
- Indeholde "hovedroller"
- Konflikt 
- Billedsprog 

1-3 spørgsmål har i til, hvad en fortælling er eller kan være?

- Kan en fortælling undvære en slutning
- Kan en fortælling 

Hvad vil i gerne vide mere om i forhold til fortælling som kommunikation?

- Kan man bruge fortællinger i praksis? f.eks. til forældre indragelse
-

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dialog og anerkendelse

ICDP

Socialiseringsprocesser