Kommunikation og Socialisering

Kommunikation og socialisering

I hvilket omfang har i oplevet brug af digitale medier i den pædagogiske praksis og/eller børne kultur generelt?
Hvilke digitale medier blev anvendt, hvordan blev de anvendt og til hvad blev de anvendt?
·      iPad, computer, mobil
·      Spilledage
·      Billeder på ture
·      Facebook – lukket side til forældrene
·      Dagpleje – børnesange
·      Spil – fokusere hen imod noget fx skrive bogstaver eller tal

Det handler ikke om hvad vi synes er fedt i form af hvad vi lavede da vi gik i fx børnehave, men mere hvad børnene synes er fedt

Klassiske kommunikationsmoden

-       Afsender
o   Tænker noget som modtageren også skal tænke
-       Budskab
-       Modtager
o   Tænker ikke det samme som afsenderen

(Thomas’ model)
-       Metateori/videnskalsteori
o   Samfundssynes
o   Menneskesynet
-       Teori
o   Hvad skal man basere sin teori på når der er flere?
o   Vælger ofte den man selv er enig med Hvad skal man basere sin teori på når der er flere?
§  Vælger ofte den man selv er enig med
-       Praksis
o   Vi skal lærere om forskellige teorier fx anerkendelse, for at kunne bruge det i praksis

-         Denne model kører begge veje
o   Hvis man har været ude i praksis først vælger man de teorier som man selv synes passer bedst
o   Teorien siger noget om det praktiske
-       Det lægger et teoretisk niveau over den teori vi lærer

Poul Ricoeurs – hermeneutiske forståelsesproces



Kommunikation og forståelse

-       Vi har forskellige forståelseshorisont – jo længere vores forståelser er fra hinanden desto flere misforståelser kan der opstå

-       Metakommunikation – forekommer indenfor analyse af mange former for kommunikation. Ordet betegner det forhold at en tekstkilde kommunikerer om sig selv. Når dette sker, kan man sige at kommunikationen afkoder, eller dekonstruerer sig selv. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dialog og anerkendelse

ICDP

Socialiseringsprocesser