Kommunikation og Socialisering
Kommunikation og socialisering
I hvilket omfang har i oplevet brug af digitale medier i den
pædagogiske praksis og/eller børne kultur generelt?
Hvilke digitale medier blev anvendt, hvordan blev de anvendt
og til hvad blev de anvendt?
·
iPad, computer, mobil
·
Spilledage
·
Billeder på ture
·
Facebook – lukket side til forældrene
·
Dagpleje – børnesange
·
Spil – fokusere hen imod noget fx
skrive bogstaver eller tal
Det handler ikke om hvad vi synes er fedt i form af hvad vi
lavede da vi gik i fx børnehave, men mere hvad børnene synes er fedt
Klassiske kommunikationsmoden

- Afsender
o Tænker
noget som modtageren også skal tænke
- Budskab
- Modtager
o Tænker
ikke det samme som afsenderen
(Thomas’ model)
- Metateori/videnskalsteori
o Samfundssynes
o Menneskesynet
- Teori
o Hvad
skal man basere sin teori på når der er flere?
o Vælger
ofte den man selv er enig med Hvad skal man basere sin teori på når der er
flere?
§
Vælger ofte den man selv er enig med
- Praksis
o Vi
skal lærere om forskellige teorier fx anerkendelse, for at kunne bruge det i
praksis
- Denne
model kører begge veje
o Hvis
man har været ude i praksis først vælger man de teorier som man selv synes
passer bedst
o Teorien
siger noget om det praktiske
- Det
lægger et teoretisk niveau over den teori vi lærer
Poul Ricoeurs – hermeneutiske
forståelsesproces
![]() |
![]() |
Kommunikation og forståelse
-
Vi har forskellige forståelseshorisont
– jo længere vores forståelser er fra hinanden desto flere misforståelser kan
der opstå
-
Metakommunikation
– forekommer
indenfor analyse af mange former for kommunikation. Ordet betegner det forhold at en
tekstkilde kommunikerer om sig selv. Når dette sker, kan man sige at
kommunikationen afkoder,
eller dekonstruerer sig selv.
Kommentarer
Send en kommentar