Socialiseringsprocesser

Hej bloggen! 

Vi har haft undervisning med MLP 

Socialiseringsprocesser

Beskrivende begreb om hvordan mennesket bliver en del af sit omgivende samfund med vægt på den del af processen som hører barn-/ungdommen til.
Klassisk socialisationsteori - forældrenes betydning for prægningen af barnet
Nyere teori - andre børns betydning i socialiseringsprocessen

Socialisering - den proces, der former og danner individet samt medfører udvikling af samfundsmæssige kompetencer
Habitus - et menneskes normer og værdier, samt måden mennesket sanser på og dét, mennesket oplever som naturligt, givent, muligt og ønskeligt.

Socialisering foregår stort set alle steder, hvor der befinder sig andre mennesker.
Snakker om arenaer for socialisering, hvilket er afgrænsede sociale virkeligheder, der er organiseret forskelligt og varetages af forskellige voksne i barnets liv.

Klassisk socialisering: primær & sekundær socialisering - mor/fars indflydelse dernæst andre børn og voksne. Barnet er familiens spejlbillede - stort set alle reaktionsmønstre og perspektiver kan spores tilbage til familien.

Dobbeltsocialisering: familielivet og livet i institutionen er grundlæggende forskellige og betydningsfulde verdener for barnet på hver sin måde. Forskellige forventninger og koder for adfærd, som kun barnet oplever - barnets opgave at forbinde og holde verdenerne adskilt
Familielivet: Relationerne mellem voksne og barn/voksne imellem er følelsesmæssigt baseret, barnet er et unikt og uerstatteligt væsen for forældrene
Institutionslivet: Barnet er ligestillet med de andre, relationen er baseret på professionel omsorg

Alle relationer har betydning for, hvordan barnet udvikler sig, og dermed bidrager alle til barnets socialiseringsproces.

Selv-socialisation: i institutionerne ser man, at samværet med andre børn og voksne er et samspil, hvor barnet ikke blot påvirkes, men er en aktiv medspiller

Interaktionistisk: vi bliver til gennem andres reaktioner på vores handlinger, attituder og udsagn. Vi lærer os selv at kende gennem de forventninger, omverdenen har til os og gennem den respons, vi modtager

Moderne børns "multisocialisering", idet flere arenaer kan udgøre hverdagen

Identitetens "indre" og "ydre" betingelser.
Indre: den unges personlige historie, opvækstbetingelser, tidligere erfaringer
Ydre: aktuelle sociokulturelle betingelser i den unges liv

Netværk og socialisering
Skelner mellem typer af netværk og disses indhold (hjem/familie, arbejde og fritid)
Fokuspunkter ift. netværksrelationer:
Graden af nærheden i kontakten til den pågældende relation
Gensidighed (byttes der noget, der gør, at begge parter får noget ud af det)
Stærke, svage eller latente bånd

Værdier og normalitet på spil i socialisationsprocesser
Man tilegner sig omverdenens værdier i en aktiv meningsskabelse med andre, ifølge det interaktionistiske perspektiv
Civilisering: hensigt om at gøre nogen til et dannet og respektabelt menneske og processen, der fører til dette mål
^fremhæver sammenhæng mellem kulturelt normsæt og hierarkiske sociale positioner
Civiliseringsprocesser gælder hele samfundet
At lære at udtrykke sig på samfundsmæssigt anerkendte måder, praktisere selvkontrol og følelsesverbalisering
"Den, der mestrer formen at afstemme og variere sin optræden i overensstemmelse med normer i forskellige kontekster, har magten."


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dialog og anerkendelse

ICDP