Socialiseringsprocesser
Hej bloggen!
Vi har haft undervisning med MLP
Socialiseringsprocesser
Beskrivende begreb om hvordan mennesket bliver en
del af sit omgivende samfund med vægt på den del af processen som hører
barn-/ungdommen til.
Klassisk socialisationsteori - forældrenes
betydning for prægningen af barnet
Nyere teori - andre børns betydning i
socialiseringsprocessen
Socialisering - den proces, der former og danner individet
samt medfører udvikling af samfundsmæssige kompetencer
Habitus - et menneskes normer og værdier, samt måden
mennesket sanser på og dét, mennesket oplever som naturligt, givent, muligt og
ønskeligt.
Socialisering foregår stort set alle steder, hvor
der befinder sig andre mennesker.
Snakker om arenaer for socialisering, hvilket er
afgrænsede sociale virkeligheder, der er organiseret forskelligt og varetages
af forskellige voksne i barnets liv.
Klassisk socialisering: primær & sekundær
socialisering - mor/fars indflydelse dernæst andre børn og voksne. Barnet er
familiens spejlbillede - stort set alle reaktionsmønstre og perspektiver kan
spores tilbage til familien.
Dobbeltsocialisering: familielivet og livet i
institutionen er grundlæggende forskellige og betydningsfulde verdener for
barnet på hver sin måde. Forskellige forventninger og koder for adfærd, som kun
barnet oplever - barnets opgave at forbinde og holde verdenerne adskilt
Familielivet: Relationerne mellem voksne og
barn/voksne imellem er følelsesmæssigt baseret, barnet er et unikt og
uerstatteligt væsen for forældrene
Institutionslivet: Barnet er ligestillet med de andre, relationen er baseret på professionel omsorg
Institutionslivet: Barnet er ligestillet med de andre, relationen er baseret på professionel omsorg
Alle relationer har betydning for, hvordan barnet
udvikler sig, og dermed bidrager alle til barnets socialiseringsproces.
Selv-socialisation: i institutionerne ser man, at
samværet med andre børn og voksne er et samspil, hvor barnet ikke blot
påvirkes, men er en aktiv medspiller
Interaktionistisk: vi bliver til gennem andres
reaktioner på vores handlinger, attituder og udsagn. Vi lærer os selv at kende
gennem de forventninger, omverdenen har til os og gennem den respons, vi
modtager
Moderne børns "multisocialisering", idet
flere arenaer kan udgøre hverdagen
Identitetens "indre" og "ydre"
betingelser.
Indre: den unges personlige historie,
opvækstbetingelser, tidligere erfaringer
Ydre: aktuelle sociokulturelle betingelser i den
unges liv
Netværk og socialisering
Skelner mellem typer af netværk og disses indhold
(hjem/familie, arbejde og fritid)
Fokuspunkter ift. netværksrelationer:
Graden af nærheden i kontakten til den pågældende relation
Graden af nærheden i kontakten til den pågældende relation
Gensidighed (byttes der noget, der gør, at begge
parter får noget ud af det)
Stærke, svage eller latente bånd
Værdier og normalitet på spil i
socialisationsprocesser
Man tilegner sig omverdenens værdier i en aktiv
meningsskabelse med andre, ifølge det interaktionistiske perspektiv
Civilisering: hensigt om at gøre nogen til et
dannet og respektabelt menneske og processen, der fører til dette mål
^fremhæver sammenhæng mellem kulturelt normsæt og
hierarkiske sociale positioner
Civiliseringsprocesser gælder hele samfundet
At lære at udtrykke sig på samfundsmæssigt
anerkendte måder, praktisere selvkontrol og følelsesverbalisering
"Den, der mestrer formen at afstemme og
variere sin optræden i overensstemmelse med normer i forskellige kontekster,
har magten."
Kommentarer
Send en kommentar