ICDP

D. 28/03 havde vi undervisning med MEH, vi skulle have om ICDP programmet. Hjemmefra havde vi forberedt os ved at læse de oplagte pdf-filer på canvas. ICDP står for International child development program, det er grundlagt af to nordmænden Karsten Hundeide og Henning Rye, begge er professorer. 


De vigstigste komponenter i ICDP er følgende:

1) Omsorgsgiverens opfattelse af barnet (Barnet som person)
2) Otte temaer til godt samspil og de tre dialoger  
3) Principperne for sensitivisering  
4) Principperne for implementering
5) Oplæg for særlige målgrupper  

Vi har derudover fået kendskab til de tre dialoger og de 8 samspils temaer. De 8 samspilstemaer deles op i de tre dialoger: 

1-4 / Den følelsesmæssige/ emotionelt-ekspressive dialog  1)  Vis positive følelser - vis, at du er glad for barnet / den unge  2) Justér dig i forhold til barnet og følg dets udspil og initiativ  3) Tal med barnet om de ting, det er optaget af, og prøv at igangsætte en "følelsesmæssig samtale" 4) Vis anerkendelse og giv ros for det, barnet kan.  5-7 / Den menningsskabende og udvidende dialog  5) Hjælp barnet med at fokusere dets opmærksomhed, således at I får en fælles oplevelse af ting i  omgivelserne.  6) Giv mening til barnets oplevelser af omverdenen ved at beskrive jeres fælles oplevelser og ved at vise følelser og entusiasme.  7) Uddyb og giv forklaringer, når du oplever noget sammen med barnet.  8 / Den regulerende og grænsesættende dialog 8) Hjælp barnet med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde - ved at vejlede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen.  


De tre dialoger ser således ud: 

1) Den emotionelt-ekspressive dialog  Omsorgsgiveren justere sig efter barnets tilstand og følger initiativet, at barnet udviser positive følelser, giver barnet anerkendelse og etablere en intim, emotionel dialog.  
2) Den meningsskabende og udvidende dialog  Omsorgsgiveren og barnet, med udgangspunkt i fælles opmærksomhed på fælles oplevelser, udvider disse og giver dem mening, giver forklaringer og fortæller historier, så de fremstår meningsfulde og interessante, knyttet til barnets øvrige erfaringsverden. På denne måde bliver barnet ført ind i den fælles virkelighedsforståelse og opfattelse, er er en forudsætning for normal udvikling og deltagelse  
3) Den regulerende og grænsedragende dialog  Omsorgsgiveren hjælper barnet til at udvikle strategier for målrettet handling og selvkontrol, fra enkle situationer som at hjælpe barnet med at klæde sig på og spise selv, til problemløsningsstrategier knyttet til forskellige fagområder som eksempelvis matematik. I begge tilfælde hjælpes barnet trin for trin til at planlægge og reflektere over konsekvenserne af sine handlinger. (Dette er også grænsedragende)  


Vi fik i grupperne til opgave at fremhæve de vigtigste pointer omkring ICDP, vi har valgt disse:
- At se det positive i barnet 
– Ikke se begrænsninger men muligheder.  
- Grænsedragende - er typisk noget negativt, men i ICDP skal det være positivt, vejledende    og konsekvent. 
 -Pilen peger altid på den voksne/omsorgsgiveren - Aldrig på børnene 
- Man kan tit få et forkert indtryk af barnet fordi der ofte er konflikter med dette barn.  

Til slut er der lidt om hvad ICDP er meget kort:
Forebyggende frem for problemløsende  
Barnets ressourcer er i centrum  
Barnet søges defineret ud fra positive udtryk 
Det er pædagogens ansvar at forandre indstilling til barnet – og ikke omvendt, altså at redefinere barnet.  
Pædagogen følger barnets signaler og impulser  At se barnet indefra – at barnet har intentioner med handlinger  Fokus på "gyldne øjeblikke"   

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dialog og anerkendelse

Socialiseringsprocesser