Inkluderende fællesskaber

Så er vi tilbage efter en god påskeferie! 

Undervisningen bød i dag på inkluderende fællesskaber, med underviser MLP. 

Inkluderende fællesskaber - et pædagogiske ansvar, det kommunikative aspekt, hvorfor og hvordan?  

  • En blanding af dialogbaseret oplæg og praksisnære øvelser.   

Inde (inklusion) / ude (eksklusion) -  det er ud adskilligt - Formbegreb af Luhmann  

Vi hørte om Rasmus Alenkær, og hans mening om inklusion. 

Husk der er mange meninger/definitioner om hvad inklusion kan være. / Svært at tale om – der tales ikke om det samme.  
Kvantitativ inklusion – tale og tal / politisk argumentation – 96 procent skal indskrives i skole - opnåelse = inklusion.  
Kvalitativ inklusion – Der er man optaget af at man er inkluderende i en kvalitativ oplevelse - går op i hvordan man har det, der hvor man er.  

Fuld inklusion – alle har det bedst af at være inde i det store fællesskabet  
Ansvarlig inklusion – det gælder om at være så tæt på det almene og gerne inde – men nogle har svært ved det og det er derfor ikke OK at være i det almene, men lidt på sidelinjen. Etikken bruges primært.  

Inklusion handler om alle, både dem med diagnoser og dem uden. / Inklusion handler om alle mennesker – alle skal inkluderes – alle er specielle – alle har behovet.  

Det handler om menneskets aktive meningsdeltagelse i sociale arenaer.  

Udvikling af en god kultur – god skolepraksis = god inkluderende praksis  

Øge muligheden for at alle har det godt. Ikke at nogle skal masses ind i et fællesskab - det handler om ALLE  

Rasmus Alenkær har egen hjemmeside, hvor der kan findes meget andet der er fagligt relevant: Alenkaer.dk 

Vi så en film fra Tåsingeskolen ang. inklusion. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dialog og anerkendelse

ICDP

Socialiseringsprocesser